fredag 6 maj 2011

Mme Boll





Ett av förra årets rosinköp Mme Boll! Vacker och odlingsvärd!


Igår var jag till Plantmarknaden i Lindesberg och investerade i två nytillskott! Constance Spry och Raubritter. Det var inte jätte påfyllt i Rosengården ännu de kan ha ca 450 sorter men det fanns ändå flera av önskesorterna! Jag hade bläddrat några varv i Lars Åke Gustavssons underbara uppslagsverk Rosor för Nordiska trädgårdar och tänkt ut några att se efter innan. Det är lätt att gå vilse i sortdjungeln om man inte har en plan!

Med hem fick även två krukor med högt Miscantusgräs och tre pelargoner; Fingerpelargonen St Elmos Fire, Den ljuvliga doftpelargonen Grey Lady Plymoth som jag dödar varje vinter... och Zena som jag har för mig är en söt äggskalsdvärg. 3 för 100:- är ett bra pris för "sortmärkta" pelargoner tycker jag!

Plantmarknaden i Lindesberg är ett kul utflyktsmål med mycket trädgårdsdekorationer och en mysig djurgård med kaniner getter mm för barnen

2 kommentarer:

  1. Fin ros! Älskar rosor och skulle helst ha såna överallt i trädgården. Jag köpte inga pelargoner när jag var där, kändes för tidigt men snart så.....

    SvaraRadera
  2. Hallå där!

    Håller med Linda, jag älskar också rosor...när jag får börja få ordning på trägår'n här så ska jag ha många fler än vad jag har nu. Framför allt såna rosor som luktar gott, har en Maidens Blush som doftar ljuvligt men den blommor över så fort så ibland hinner jag inte ens med.

    Har en Award till dig inne hos mig, hoppas du vill ha den. Känn inget tvång att skicka den vidare om du har mycket annat för dig, blogga ska ju vara kul och inte stressigt.

    Kraaaaaaaaam,
    Maria/Javabönan

    SvaraRadera