måndag 20 september 2010

Tobak







Ja, jag är rökfri... Ska jag vara helt ärlig så har jag inte ens provat... Jag såg ingen mening med det, eller var jag feg tonåring? I efterhand är jag nöjd i alla fall. I stallet när jag växte upp så var det en social anpassning att röka ridlärarna rökte de tuffa "stora" duktiga tjejerna rökte, för att vara med i gemensamheten och höra "snacket" så gällde det att röka. Det var många unga som började... Under de 10 år jag jobbade som ridlärare var det dock inte många vuxna förebilder som rökte och inte såg vi ungdommarna göra det heller! Jag har under många år inom ridsportsförbundet jobbat för rökfria anläggningar...


Vuxna förebilder är viktiga både för ett hälsosamt leverne och för att skapa vettiga värderingar - något att tänka på en dag som denna...

Men egentligen tänkte jag ju bara visa några bilder på en tobaksplanta som jag har utanför dörren - Den tobaken gillar jag skarpt!

2 kommentarer:

  1. Hej!

    Håller med, den tobaken gillar även jag skarpt. Tyvärr verkar det som om rökning verkar bli lite inne igen.
    Kram från Eva

    SvaraRadera
  2. Gomorron!

    Jag har heller aldrig rökt, inte ens tagit ett bloss trots att jag haft kompisar som rökt.

    Det härrör sig från när jag var liten och min mamma och sambo rökte i bilen, även vintertid. Ja du kan ju tänka hur det var.

    Sen dess hatar jag lukten av inpyrd röklukt och det har alltid varit rökförbud hemma hos mig.

    Sen var det många fina tulpaner du ska mata rådjuren med. ;-) Jag brukar också köpa lökar och växter på Lidl, helt okej priser faktiskt.

    Smyckena var bara gorgeous, jag måste ta en kik på dem.

    Nu ska jag ta och äta lite frukost.

    Ha en mysig söndag!

    Kraaaaaaaaaaam

    SvaraRadera