fredag 20 april 2012

En dagens Walla på begravning


 Sambons släkt bestod av en gammal pappa och två barnlösa fastrar med make när vi träffades... Nu har vi varit på två begravningar inom loppet av en månad. Mycket att ta hand om när släkten är så begränsad, tungt att se de gamla som blir ensamma kvar efter över 60-åriga äktenskap med snabbt påtagande förviring, ensamhet, plötsligt behov av extern hjälp. Det finns till exempel en handläggnings tid på 14 dagar för att få lagad mat hemkörd, lång tid om man som man över 90 i princip inte brett en smörgås själv utan ha blivit servad av en hustru som hastigt försvinner. Man tycker ju att mat borde ses som ett primärt behov att tillgodose...

Hur som helst var det begravning idag och jag tog tillfället i akt att handla en kjol på tradera... (det gäller att ta alla möjligheter till shopping) Min garderob består inte direkt av många svarta plagg... Färger är liksom min melodi...  Var på Lindex häromdan och ordnade strumpbyxor och en reablus till och sen hittade jag en minst 10år gammal stretchsammetskavaj från josefssons som jag tykte funkade till.






5 kommentarer:

  1. Det är inte lätt att bli gammal......fin begravningsklädsel hade du.
    Kram Titti

    SvaraRadera
  2. Så mycket känslor och så mycket att ordna med, hoppas att ni orkar.
    Fin var du i kjolen.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Fin klädsel men jag kan glädja dig med att det långt i från är så lång handläggningstid lev tid i alla kommuner i sverige Jag jobbar inom sektorn och det går betydligt fortare man gör som så här Hemtjänsten handlar färdiga ofrysta rätter och leverar första veckan sedan kommer det i gång som vanligt vecka för vecka Man kan även ha hemtjänst som lagar frukost mat mm och det går på en dag tillock med under dagen Så det finns därute ställen som har fattat hur det är att bli gammal jag lovar dig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att höra! Jag tror att det finns en del att jobba med på ett nationellt plan vad det gäller hur det ska vara att bli gammal! Maten löste sig genom att en lunch servering hade hemkörning av låda och hemtjänsten kom igång fint.

      Radera
  4. Det är tungt. Skönt att höra att det ändå kom igång bra.
    Kram

    SvaraRadera