lördag 4 maj 2013

Blodört å Aj aj Ajfånen....

Denna härliga vårblomma sprider sig med rotrizomer jag blev förälskad i den jag tror att det var i Botaniskaträdgården i Göteborg letade efter den i plantskolan men det visade sig att den var dyr som skrutt... Men min vana trogen så letade jag upp den på Tradera... Första året kom ett blad ur roten nu 3 år senare är det ett 30 tal blommor! Det finns både enkla och dubbla och de har läckert grålila blad efter blomningen... Ett tips om ni vill ha en magisk vårblomma i er trädgård som plötsligt från ingenstans ur marken, kolla Tradera alltså! Jag har köpt halva min trädgård där!

Jag har varit en snabb sväng till Katrinebergs handelsträdgård på förmiddan chokladblomma och jätteverbena är inhandlad samt urnors som de hade bra pris på i helgen. Bra jord är viktigt om det ska växa i krukorna... Jag slarvar och snålar ibland...

Å så Ajfånen då... Plötsligt som en blixt från klar himmel så har den slutat ta laddning. Den stendör sen har det plötsligt blivit liv i den vid ett par tillfällen för att sedan åter bli svart... Jag bara orkar inte och man känner sig galet naken utan telefon!







5 kommentarer:

  1. Toppentips, att jag inte tänkt på det förut. Jag har ju velat ha den länge, men jisses, dyra plantor. Så otroligt vackra är de i alla fall. Jag dumsnålar också med jorden, men förbättrar själv med kompost, så det brukar gå rätt bra. KLem

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan få en rot för en 50-lapp på tradera, växter som är billiga i plantskolan är ingen ide att kolla utan bara sånt som är lite ovanligare, har köpt massor av pioner dagliljor men även en del annat kul som trillium och fotblad. PS en bra kompost är guld värd!

      Radera
  2. Så fina blommor. Jag har bara köpt pellisar på tradera men ska kolla lite mer på annat.
    Hoppas telefonen piggar till sig?
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är förvånandsvärt lätt att skicka växter! Jag "råkade köpa" några pellor häromdagen fast jag inga skulle ha nu har jag besöksförbud på pelargontradera...

      Radera
  3. Tack för tipset!! Ska genast kika och kanske investera i dessa :-)
    KRAM!!

    SvaraRadera