tisdag 7 maj 2013

Porslinsmani...


Jag svarade på frågan inne hos fröken Abbe ikväll om jag har något porslin från Mateus... O ja det har jag och en hiskelig massa från greengate och massor och åter massor av antikt porslin... Ni vet det går allt som oftast att hitta hela serviser på dryga 50 delar för några hundralappar på loppisar och auktioner, ibland har dessa varit finservis och är knappt använda, jag har nog tallrikar i mina skåp och förråd så jag skulle kunna bjuda 300 personer på middag (minst) Porslinsamlande är ganska spännande, det har gått trender i det som allt annat det finns en formgivare och en ide bakom varje servis! Det finns verkligen servisdelar för det mesta och till de flesta tillfällen! Fint folk skulle ha en servis för varje högtid och uppläggningsfat speciellt för sparris, gåsamiddag fisk eller gröt. Det finns en enorm porslinsamling på ett museum på Godegård någonstans mellan Askersund och Motala om någon är intresserad förutom Gustavsbergs och Rörstrands samlingar.


Jag gillar att blanda nytt och gammalt porslin och jag tror att det är där någonstans som min Mateus fascination kom till, Jag ville ha röda tallrikar att blanda med mina flytande blå serviser... Sen har det blivit även koboltblått, viol-lila, lite vitt och turkost men mest rött!




 Denna gamla fruktservisen i majolika köpte jag häromsistens på auktion för 50:- tänkte ha den till mina turkosa mateustallrikar!





2 kommentarer:

  1. Hej!
    Godegårds porslinsmuseum är helt klart sevärt med galet mycket porslin men även fint uppbyggda miljöer. Vi var där förra sommaren och jag åker gärna dit flera gånger.
    Kram från Eva
    Snyggt fyndat och blandningen av gammalt och nytt är det bästa

    SvaraRadera
  2. Det var en massa porslin! Jag har tänkt att byta porslin när vi byter kök så jag ska börja spana snart:)
    Kram

    SvaraRadera