tisdag 7 maj 2013

Pioner


Jag har åtminstone ett trettital sorters pioner i rabatterna plus ett antal som jag inte vet vad de heter men som jag gillar ändå! De är fantasiska redan nu när de skjuter upp sina röda skott ur jorden


Rosorna är illa åtgångna av den långdragna vintern men pionerna verkar ha mått bra och kommer finfint i perennrabatten, det är en spännande jakt på röda knoppar som skjuter upp här och var! De tidiga sorterna bildar redan knopp medans andra bara skymtas i jorden. 


Dillpionen står precis vid ytterdörren de dagar den blommar är lite speciella!


Även pioner köper jag gärna på tradera, pioner kan vara riktigt dyrt att samla på sig, de kan gå loss på många hundra på plantskolan men jag har hittat en favoritsäljare på tradera som har finfina rötter och har man lite flax så får man ihop en hel DHL låda för samma pris som en lite ovanligare planta kostar. En del sorter har varit lite tröga i tillväxten till start men de flesta har blommat redan året efter jag planterat dem. till mina första pionplanteringar har jag i år fått investera i rejäla växtstöd för de vanliga bågarna räcker inte till längre, ett angenämt problem även om inte växtstöd är precis gratis!

1 kommentar:

  1. Hej!
    Pioner av alla de slag är nog bland det underbaraste i en trädgård och dillpioner hade jag en drös i en trädgård för länge sedan.
    Kram från Eva

    SvaraRadera