tisdag 17 januari 2012

Taklök och tunga moln över min stad


Jag bestämde mig för en enkel plantering i järnurnan i våras och tryckte ner några krukor med taklök och lite marmorkross Planteringen står sig ännu fast egentligen hade jag ju tänkt gräva mer dom....

I min lilla del av världen Arboga där jag växt upp och nu arbetar är det många frågor som hänger i luften just nu. En 38årig norsk medborgare och hennes 9 månaders baby har hittats döda i en lägenhet. I Arboga är det där med döda barn ett fortfarande varande sår som gör ont varje gång någon nämner Max och Saga eller för den delen Schûrrer som tydligen begär resning för sin dom. Ännu är det inte fastställt att mamman är mördad men det är väl ganska sannolikt att åtminstone babyn är det... Arboga är en "håla" av lite alla har en relation till alla storlek så när nyheterna rullar ut blir man lite extra rädd att det ofattbara drabbat någon man faktiskt har en relation till av något slag. Allra hellst får man hjärtat i halsgropen när det basuneras ut att offret är i exakt ens egen ålder då känns det nästan redan klart att det är någon som är reletivt nära ens omgivning.
Kvinnan har jag nu inte mej veterligen träffat - personligen känns det lite lättare, men det är fortfarande ett stort tugnt moln över Arboga av frågor. Kvinnan ska ha haft flera äldre barn som omhändertagits av norska myndigheter, barnets far ska vara fälld för misshandel av henne. Det är definitivt inte en lycklig människa som bott i huset som jag passerat flera gånger i veckan.
Hoppas att fallet reds ut och att frågorna åtminstone blir besvarade då kanske det blir lättare att förstå...


2 kommentarer: